Event livestreamen: dit zijn de voordelen en zo doet u het

Event livestreamen: dit zijn de voordelen en zo doet u het

test
Delen

Een telefoon met camera en een stabiele internetverbinding. Meer heeft u niet nodig om uw event te livestreamen. Toch? Helaas: bij een succesvolle livestream komt wel iets meer kijken dan dat. Met de praktische tips uit dit artikel komt u goed beslagen ten ijs. 

 

5 voordelen van het livestreamen van events 

Sommige organisaties vinden het best spannend om met livestreams van events aan de slag te gaan. Ze vragen zich af of een livestream nou echt iets toevoegt. Het antwoord in het kort: ja. Op meerdere manieren geeft het uw event een boost: 

1. U bereikt een groter publiek 

Met een livestream bereikt u niet alleen de bezoekers die fysiek op uw evenement rondlopen, maar ook de mensen die er vanwege de afstand of tijdgebrek niet bij kunnen zijn. Het mooie aan internet: er zijn geen grenzen. Zo bereikt u (potentieel) een wereldwijd publiek. 

2. Interessant voor sponsors 

Laat u uw evenement sponsoren? Dan bent u met een livestream meteen een stuk interessanter voor sponsors. Zoals we hierboven al schreven: u kunt een veel groter publiek bereiken. En dat betekent óók een groter podium voor sponsors. 

3. U krijgt waardevolle input

Essentieel onderdeel van livestreaming is de interactie met volgers, zowel op het event zelf als op afstand. Volgers van de livestream stellen vragen en geven feedback. Dit kan via de social media waarop u streamt, maar ook via een chatfunctie of polls. Dat levert vaak hartstikke waardevolle informatie op. Organiseer u vaker events voor dezelfde doelgroep, dan bouwt u mogelijk zelfs een online community op. 

4. Het levert beelden op die u later kunt gebruiken 

Vaak kunt u de beelden die u livestreamt opslaan en later op allerlei manieren gebruiken. Misschien op uw website, zodat degenen die het evenement gemist hebben alsnog mee kunnen kijken? Of u deelt de mooiste fragmenten op uw social media-kanalen. 

5. Promotie voor uw volgende event

Een livestream is meteen een mooie reclame voor het volgende evenement. Mensen die de eerste keer alelen online meekijken, krijgen iets mee van de sfeer. Hierdoor zijn ze eerder geneigd zich voor het volgende evenement wél aan te melden. 

Tips voor livestreamen van events 

Een goede livestream draagt bij aan de professionele uitstraling van uw evenement en organisatie. Zorg er daarom voor dat de beeldkwaliteit, inhoud, belichting en sfeer goed aansluiten bij uw event en doelgroep. En dat krijg u zo voor elkaar: 

1. Maak een plan

De gouden regel 'bezit eer ge begint'geldt voor het livestreamen van events dubbel en dwars. Maak vooraf een plan waarin u antwoord geeft op vragen zoals: wat laten we zien in de livestream? En wat juist niet? Is het inernet op locatie snel en stabiel genoeg? Hoe zit het met de belichting? En schakelt u een professionele moderator en cameraman in? 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Theater Amsterdam (@theateradam) op

2. Kies een platform dat bij uw evenement en publiek past 

Livestreaming kan op allerlei platforms. Denk aan Instagram, Twitter, Facebook, Periscope en natuurlijk Youtube. Ieder platform biedt weer andere mogelijkheden. Bij het ene platform lift de focus vooral op video, het andere biedt meer mogelijkheden voor interactie. Kies een platform waarop uw publiek zich thuis voelt. 

3. Kondig de livestream aan 

Als niemand van de livestream weet, trekt u weinig kijkers. Kondig het daarom duidelijk aan, via uw site of (gerichte advertenties op) social media. Heel belangrijk: heeft u gezegd dat u om 14.00 u. met de livestream start, ga dan ook echt op dat moment live. Ongeduldige kijkers haken af als u te laat bent. 

4. Maak relevante content 

Het doel van een livestream is (onder andere) het versterken van de band tussen het publiek en uw evenement. En dat publiek zit niet te wachten op ongefilterde reclameboodschappen. Nieuwe informatie die daadwerkelijk relevant voor ze is: dáárvoor blijven ze hangen.

5. Zorg voor interactie 

Een babbeltje bij de borrel achteraf is er natuurlijk niet bij met de volgers van de livestream. Interactie tijdens het evenement daarentegen des te meer. Stellen kijkers vragen, bijvoorbeeld via Twitter? Zorg dan dat ze antwoord krijgen. U kunt interactie nog meer stimuleren door gerichte vragen aan hen te stellen. Dit kan via een webinar of live Q&A-sessie. 

6. Vergeet de follow-up niet 

Event voorbij, livestream offline, dat dit erop! Of toch niet helemaal? Want u haalt nóg meer uit de livestream als u zorgt voor een goede follow-up. Deel de mooiste momenten op social media, publiceer een blogpost met videobeelden en kondig uw volgende evenement alvast aan. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Theater Amsterdam (@theateradam) op

Evenement organiseren bij Theater Amsterdam? We denken graag met u mee over de mogelijkheden rondom het livestreamen van uw event. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.