10 inspirerende stages voor B2B-events


Voor uw B2B-evenement haalt u natuurlijk de beste sprekers van stal. En u zorgt dat het programma inhoudelijk staat als een huis. Maar besteedt u ook veel aandacht aan het podiumontwerp en de aankleding van de evenementlocatie? Deze factoren zijn cruciaal voor de belevenis van bezoekers. We geven u tips én 10 inspirerende voorbeelden van ontwerpen voor B2B-events.

Waarom aankleding en ontwerp zo belangrijk zijn

Een prikkelend podiumontwerp en een goed uitgedachte aankleding van uw B2B-evenement zetten de toon al voordat de eerste spreker van start gaat. Zodra bezoekers binnenkomen, worden ze getriggerd. Maakt uw ontwerp écht veel indruk? Dan vertellen ze dat geheid door. Bovendien komt het mooie ontwerp terug op de foto’s en filmpjes die mensen online verspreiden. De bonuspunten voor de beleving ziet u waarschijnlijk ook terug in een hogere algehele waarderingsscore voor uw B2B-event.

Tips voor een sterk ontwerp

Een paar tips voor een sterk ontwerp. Zorg dat u, voor u met eventontwerpers aan de slag gaat, de boodschap van uw B2B-event helder hebt. Wat wilt u overbrengen? Die boodschap vormt de basis voor het ontwerp. Denk ook na over branding. In welke details kunt u uw eigen merk (of dat van sponsors) terug laten komen? Ten slotte: wees niet bang out of the box te gaan. Een te gekke eye catcher of juist die kleine personal touch kunnen een onvergetelijke indruk op de bezoekers maken.

Laat u inspireren door deze 10 prikkelende ontwerpen

Deze 10 ontwerpen laten zien dat zaken als materiaalkeuze, belichting en oog voor detail het verschil kunnen maken tussen een gemiddeld B2B-event en een evenement dat er echt uitspringt.

1. 3D-decors brengen het podium tot leven

Voor het evenement Toekomst in het Vizier van bol.com ontwierp evenementenbureau Obsession een 3D-podium met grote projecties. Het 3D-effect brengt het podium – en alles dat daarop gebeurt – tot leven.

 

2. Laat het licht voor u werken 

Met licht kunt u op het podium ontzettend veel doen. Dat ziet u bijvoorbeeld bij de Brusselse TEDx-conferentie van vorig jaar. Het rode licht, dat matcht met het TEDx-logo, wordt gebruikt om de mooie details van de zaal te uit te lichten.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

#readysteady #tedxbrussels

Een bericht gedeeld door jokeclaessen (@jokeclaessen) op

 

3. Simple does it 

Geen budget voor een geavanceerd lichtontwerp? Soms zijn simpele ingrepen genoeg. Zoals het gebruik van deze eenvoudige, maar warme lampen. Ze creëren een intieme sfeer op het podium, of juist in de kleine hoekjes waar bezoekers met elkaar kunnen napraten.

 

4. Als de ruimte het thema ondersteunt

Niet ieder evenement leent zich ervoor, maar de eventlocatie zelf kan dienen als een verlengstuk van het programma. Check bijvoorbeeld de Energy Transition Summit 2018. Het concept voor dit congres van het Rotterdamse Havenbedrijf werd uitgedacht door marketingbureau Louder. De industriële aankleding van de onderzeebootloods sluit naadloos aan op het onderwerp.

 

5. Maak bewuste materiaal keuzes 

De materialen die u op het podium en in de andere ruimtes gebruikt, hebben veel invloed op de sfeer en uitstraling van uw evenement. Dit strakke, houten decor laat dat in zijn eenvoud zien. 

 

 

6. Denk theatraal

Op zoek naar inspiratie voor uw volgende B2B-event? Kijk dan niet alleen naar andere evenementen, maar werp ook eens een blik op het theater. Zie hier het podium van West End LIVE in Londen. De alfabetbordjes die vanaf het podium de zaal in komen, creëren een dramatisch effect.

 

7. Werken met schaduwen 

Nog een voorbeeld uit het theater. Op dit podium wordt slim gewerkt met schaduwen. Een budgetvriendelijke en creatieve oplossing om een bijzondere sfeer te creëren.

 

8. Rond podium in de zaal 

Een manier om het publiek letterlijk en figuurlijk bij uw evenement te betrekken, ziet u in het filmpje hierboven. Het podium van start-upwedstrijd Get in the Ring staat middenin de zaal. Het publiek zit er letterlijk en figuurlijk met zijn neus bovenop.

 

9. Gebruik het hele podium 

Op het podium kunt u meer oppervlakte gebruiken dan u in eerste instantie misschien denkt. Projecteer bijvoorbeeld teksten en vormen op de podiumvloer (zoals hierboven) of hang decorstukken aan het plafond.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

It's about to get started #wobinyc

Een bericht gedeeld door joecangolf (@joecangolf) op

 

10. Haal alles uit de schermen 

Veel podia hebben schermen. Daarop kunt u logo’s, films en foto’s laten zien, maar ook live social media streams of livebeelden van het evenement zelf. Bij Theater Amsterdam kunt u uw boodschap kwijt op een imposant halfrond projectiescherm van 50 bij 10 meter. En dat maakt, mits u het tenminste goed aanpakt, veel indruk.

 

 

Theater Amsterdam is dé plek voor B2B-events. De specialisten van het Theater Amsterdam team denken graag met u mee over aankleding en podiumontwerp. Vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op.