Hoe meet je de ROI van je B2B-event?


Het succes van veel zakelijke evenementen wordt nog altijd afgemeten aan het aantal aanwezigen. Toch zijn er betere manieren om de Return on Investment (ROI) van je B2B-event te meten.

Als je specifiek wilt weten hoe een evenement is verlopen, is het allereerst noodzaak om helder voor ogen te hebben welke specifieke doelen je wilt bereiken met het event. Door vanaf het begin duidelijk te definiëren wat succes voor jou en je organisatie betekent, is het makkelijker om een ROI-strategie te bepalen, te implementeren en achteraf de balans op te maken.

Mogelijke doelstellingen voor een zakelijk event kunnen zijn:

  • Kennisoverdracht 
  • Naamsbekendheid en imago versterking 
  • Introductie van een nieuw product 
  • Relaties versterken en het onderhouden van contact

In de meeste gevallen zal een doelstelling op termijn moeten zorgen voor meer omzet en meer sales.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door FemEvolve (@femevolve) op

Toets criteria

Het is van groot belang om tijdens de organisatie van je evenement ervoor te zorgen dat alles in lijn is met je ROI-doelen. Zo weet je of het soort event en de invulling ervan bijdraagt aan het behalen van de gestelde doelen, maar ook of je de juiste doelgroep benadert om aanwezig te zijn tijdens je event. Hiermee voorkom je dat je geld uitgeeft aan zaken die niet bijdragen aan de uiteindelijke winst die het event moet opleveren.

Bepaal je meetmoment(en)

Het is mogelijk om voorafgaand aan het evenement tot maanden na het evenement, en zelfs tijdens het evenement te meten. Wat het juiste meetmoment is hangt helemaal af van de informatie die wilt verzamelen. Zorg wel altijd voor een nul-meting of prospect, eventueel een tussentijdse meting en een final meetmoment, zodat je gegevens kunt vergelijken en de verzamelde data op waarde kunt schatten.

Event technologie

Uiteraard is de manier waarop je informatie verzamelt van groot belang, want feedback en data verzamelen kan ook op een leuke manier. Zo zullen bezoekers eerder geneigd zijn om deel te nemen aan een ‘smiley survey’ bij de uitgang van het event, dan om weken na afloop van het event een uitgebreide vragenlijst per mail te beantwoorden. Bovendien zijn er met de laatste event technologieën er ook steeds meer mogelijkheden bijkomen om ongemerkt en effectief data te verzamelen. Zo kun je met ‘slimme vloeren’ de precieze bewegingen van je bezoekers volgen. Met Beacons kun je bezoekers van het event gepersonaliseerde acties of services bieden. En ook actief gebruik van je event app is een slimme manier om bruikbare data te verzamelen.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door EventifyGlobal (@eventifyglobal) op

ROI-formule

Om tenslotte te bepalen of een event succesvol is geweest en of het de investering waard was bestaat er een formule. Hierbij worden de kosten en de opbrengsten van het evenement tegen elkaar afgezet. ROI = (opbrengsten – kosten) / kosten x 100%. Met dit cijfer weet je wat de toegevoegde waarde van je event is geweest en kun je evenementen met elkaar vergelijken.

Een waardevol evenement organiseren in Amsterdam? Theater Amsterdam is dé plek voor congressen, conferenties of concerten. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.